Jeg håber I svarer ja!
Alle virksomheder har travlt i disse dage, enten ved at bidrage med alt, hvad de kan til samfundet eller finde (nye) på løsninger til den nye fremtid, som vi endnu ikke kender til.
Uanset set hvilke issues din virksomhed kæmper med, sørger I så for at kommunikere til alle jeres interessenter? Både kunder, medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere?
Fortæller I dem, hvad der sker med jeres virksomhed nu? Fortæller I dem, hvilken hjælp I kan tilbyde? Søger I selv hjælp?
Uanset hvad budskabet er, er det det vigtigt, at I kommunikerer. Hvis I allerede har en kommunikations- og/eller en kriseplan, bliver det nok flittigt brugt nu. Men til dem af jer, der ikke har det, kommer her en mini guide til, hvordan I kan kommunikere.
Det rette budskab
Jeres budskab skal være defineret, så modtagerne forstår dette. Sæt Jer i deres sted, og beskriv, hvordan I kan løse deres udfordring. Tag gerne udgangspunkt i EFU modellen (beskriv egenskaber, fordele og udbytte ved jeres produkter/services). Sørg at for at fremhæve udbyttet. Og hav gerne flere budskaber til samme udfordring, tilpasset jeres målgrupper.
Kommunikationskanaler
Skab et overblik over alle de kanaler I bruger til kommunikation, både envejs- og tovejskommunikation. Og overvej eventuelt nogle nye, hvis behovet skulle opstå. Sørg også for at tilpasse dit budskab og indhold til kanalen. Nogle kanaler er bedst egnet til korte beskeder, og andre er bedre til det uddybende og beskrivende budskab. Brug gerne billeder og videoer til at understrege et budskab.
Et udpluk af mulige kanaler:
- Telefon (og telefonsvare)
- E-mail (og autosvar)
- Fysisk butik/forretning/produktion mv. (reception)
- Udendørs bannere eller skilte
- Hjemmeside (forside, nyhedsside, blog, pop-up, slide in)
- Nyhedsbrev og e-mail kommunikation
- Sociale medier (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, SnapChat, YouTube, Messenger mv.)
- Pressemeddelelser
- Direct mail (fysiske breve)
- Annoncering (offline og online)
- Fagportaler
- Webinarer eller podcast
- SMS
Det er vigtigt at I tager højde for Jeres målgruppe og deres brug af kommunikationsplatforme. Det gælder både alder (er det unge, middelalderen eller ældre i kommunikere med), men også typer/faggrupper (håndværkere, sundhedspersonale, uddannelsespersonale, økonomer mv.)