Marketingplan
En marketingplan er din sikring til målrettet markedsføring
Når I har været på en marketing workshop, får i udleveret en køreklar marketingplan.
En marketingplan indeholder en masse elementer, såsom jeres værdier, strategi, og målgruppe.
Men den indeholder også en dybdegående anbefaling til marketingaktiviteter- og tiltag, som I bør foretage, samt en handlingsplan og budget.
Hvad indeholder en marketingplan?
Mål og strategi
En gennemgang af jeres målsætning og dermed også strategi, så vi ved, hvilke mål vi skal opnå og hvordan. En marketingstrategi tager tit udgangspunkt i en salgsstrategi.
Værdier
En gennemgang af jeres værdier, som er en vigtig del af jeres forretning, da det er budskabet i jeres kommunikation. Jeres værdier skal skinne gennem alt hvad der gøres, kommunikeres og vises.
Budskaber
Jeres budskaber bliver nedskrevet og vurderet og er lavet ud fra EFU modellen (egenskaber, fordele og udbytte). Disse budskaber tager udgangspunkt i jeres værdier og skal være jeres fortælling udadtil. Der er forskellige budskaber tilpasset modtageren og formål.
Målgruppe
En gennemgang af jeres målgruppe; hvem de er, hvad der interesserer dem, hvilke kanaler de befinder sig på mv. Her finder vi frem til hvilke kundetyper vi har med at gøre, så vi kan målrette markedsføring specifikt til dem.
Branding analyse
Vi har set nærmere på jeres brand via adfærd, produkter/service, ejerskab/ledelse og kommunikation. Her finder vi frem til hvilket slags brand jeres virksomhed er og hvor I gerne vil hen.
Vi ser bl.a. på adfærden; om den er traditionel eller nytænkende. Vi vurderer jeres produkt og ydelser; om de er afventende eller innovative. Vi vurderer ejerskab/ledelsen; og om der er tale om hierarki eller fællesskab. Og til sidst vurderer vi kommunikation; om hvorvidt den er informativ eller som en oplevelse.
Kunderejsen
Vi tager et blik på kunderejsen og hvor jeres målgruppe befinder sig, allerede inden de har kendskab til jer. På den måde ved vi hvilke indsatsområder, vi skal gøre brug af, hvordan og hvornår.
En kunderejse består af:
Opmærksomhed > Interesse > Ønske > Køb > Loyalitet > Anbefaling
Indsatsområder
Med udgangspunkt i ovenstående elementer vil jeg vurdere hvilke indsatsområder I skal satse på. Indsatsområderne kan være alt fra branding – altså at styrke kendskabet til virksomheden i form af opmærksomhed og interesse og loyalitet. Dette kan gøres ved at gennemgå virksomheds branding, produkt branding, medarbejder branding og/eller personlig branding.
Det kan også være relationsmarkedsføring- og salg hvor vi ser nærmere på, hvordan der kan skabes en relation mellem virksomhed og målgruppen.
Det kunne også dreje sig om nysalg eller mersalg, hvor der sættes fokus på nye målgrupper.
Det kan også være leads via de sociale medier, mere synlighed i pressen, flere samarbejdspartnere osv.
– Der er ingen grænser for, hvilke områder vi kan se nærmere på.
Marketingtiltag
Afhængig af ovenstående er der mange tiltag, der kan foretages. Det kan bl.a. være at sikre jeres virksomhedsidentitet. Det kan gøres ved at se på jeres design guide, så vi laver en ens retningslinje for jeres design og layout.
Eller måske skal I have nye billeder af og i virksomheden og medarbejderne. Eller en virksomhedsvideo?
Det kan også være oprettelse af sider på de sociale medier, hvis I ikke har det, eller de trænger til en opfriskning – eller måske et nyhedsbrev
Det kan være oprettelse af en hjemmeside eller webshop. Eller måske skal I have styrket jeres søgemaskineoptimering, så målgruppen kan finde jer OG I kan gøre brug af den data, I indsamler.
Alle disse tiltag er det, der skal startes op inden vi går i gang med marketingaktiviteterne.
Marketingaktiviteter
I marketingplanen kommer jeg med anbefalinger til en række marketingaktiviteter.
Marketingaktiviteter består af virkemidler ved hjælp af værktøjer.
Virkemidler er billeder, video, tekst, tryksager, reklameartikler, interview, podcast – altså det der skal produceres. Et virkemiddel kan bruges til adskillelige værktøjer. Virkemidler skal tage udgangspunkt i virksomhedens budskaber.
Et værktøj er et format fx en kanal/medie, såsom web, sociale medier, artikler, fagportaler, fora, annoncering, kampagner, podcast eller webinar, live stream, direct mail, vidensdeling, netværk, blogs, nyhedsbrev, messer, salgsmøde osv.
Så et virkemiddel kunne være en virksomhedsvideo, som vi kan bruge til både de sociale medier, på jeres hjemmeside, til pressen, til annoncering, til fora og portaler osv.
Planlægning
Når alle tiltag og aktiviteter er godkendt, er det vigtigt at planlægge alle disse aktiviteter, så I ved hvem, der gør hvad, hvornår. Det gøres ved en handlingsplan.
Der findes et hav af værktøjer man kan benytte, så som Hubspot (godt til kampganestyring), Plandisc, Trello, Microsoft Planner og ellers det gode gamle Excel, som de fleste kender og bruger. Afhængig af om I selv bruger et planlægningssystem, tilbyder jeg en Excel fil.
Budget
Sidste punkt er marketingbudgettet. Her ser vi på opstartsprisen (hvis i fx skal have helt ny hjemmeside eller et redesign af jeres grafiske profil, diverse opsætninger mv.), eksekvering af den månedlige markedsføring (fx ved abonnementsløsning eller klippekort), samt forbrug på diverse formater, såsom annoncering eller tryksager.
Og så er i køreklar